Så lönsam är rymdfilmsboomen egentligen

The Avengers

The Avengers

Hollywood har blockbuster-feber. Budgetarna sväller för varje reboot och nylansering, eftersom den potentiella vinsten tycks ha ett samband med hur många dollarmiljoner som satsas på produktionen. Men riskerna ökar också i samma takt, speciellt som varje film får allt kortare tid på sig att tjäna in sina kostnader. Konventionell visdom brukar räkna på intäkterna första helgerna av biovisningen i USA, och därefter förkunnar branschpressen sin dom: flipp eller flopp? Men den internationella marknaden blir allt viktigare för de amerikanska filmbolagen, och världspubliken har något annorlunda smak än jänkarna. Guillermo del Toros robot- och monsterepos Pacific Rim åskådliggör trenden. Filmen fick utmärkta recensioner men bombade på USA:s biomarknad, och utsågs till sommarens överraskningsflopp av filmjournalister. ”Inte tillräckligt amerikansk-patriotisk” sade vissa analyser. Det stod snart klart att filmen aldrig skulle spela in sin 190 miljonersbudget på amerikansk bio, och då brukar loppet vanligtvis vara kört.  Men den internationella publiken, speciellt Kina och Japan, kände annorlunda. Vips har filmen spelat in modiga 407 miljoner dollar. Det är väl godkänt för en originalidé på en filmmarknad som lever främst på uppföljare.

Det är lätt att gå vilse bland miljonerna. För att en stor Hollywoodfilm ska kunna räknas vara en ekonomisk framgång måste den spela in lite drygt dubbelt sin egen budget, för att täcka marknadsförings- och distributionskostnader. För Pacific Rim krävdes det alltså att filmen drog in 190 miljoner gånger 2 för att gå jämnt upp, alltså det saftiga beloppet 380 miljoner. Det betyder att filmen i dagsläget ligger på plus, men bara med blygsamma 27 miljoner.

Det går på det här viset att räkna ut hur lönsam de senaste åren sci-fi-boom egentligen varit.  Jag har från arkivet här på Rymdfilm valt ut sexton storfilmer från de senaste två åren och rangordnat dem utifrån vilken vinst de gett efter att både produktions- och marknadsföringskostnaderna är avdragna.

Skyhögt över de övriga på listan tronar Joss Whedons The Avengers (2012) som gav Disney/Marvel intäkter på hisnande 1,5 miljarder dollar (1500 miljoner) och en vinst på drygt en miljard. Med en budget på 220 miljoner dollar motsvarar det ändå en avkastning på nästan sju gånger satsade pengar. Man förstår varför Joss Whedon numera har fria händer att utveckla Marvels filmuniversum. Tvåa på vinstlistan är Supermans reboot i Man of Steel (2013). Den gav inte lika stor avkastning som konkurrenterna i Avengers då den drog in 662 miljoner på 225 miljoners budget, men det är fortfarande respektabla 212 mijoner i vinst. På plats tre ligger lite överraskande Ridley Scotts Prometheus.  Jag skriver ”överraskad” eftersom filmen i bloggosfären beskrivits som en halv flopp. Men med drygt 400 miljoner i intäkter på en i sammanhangen billig budget på 130 miljoner, så har denna senaste utflykt i Alien-universum ändå gett sitt filmbolag 143 miljoner i ren vinst.

Ekonomiskt resultat för rymdfilmer 2012-2013

Ekonomiskt resultat för rymdfilmer 2012-2013

Ryktet säger att Hollywood har slut på idéer, och att det är därför de gör så många reboots och nyinspelningar av klassiker. Faktum är att det är dyrt att etablera nya varumärken, och det gäller inte bara filmbranschen. Hollywood har alltid föredragit återvinning framför nyproduktion. Någon räknade ut att det gjorts 254 filmer om Sherlock Holmes, varav den första spelades in år 1900. Men kikar man på min lista över sexton rymdfilmer från 2012 och 2013 så ser man att det ändå spelas in nya filmer baserade på originalidéer. Josh Tranks oerhört framgångsrika tonårsdrama Chronicle (2012) ligger faktiskt på min listas fjärdeplats eftersom den bara kostade 12 miljoner att spela in men lyckades skrapa ihop hela 126 miljoner. Inte illa för en debutregissör. Trank belönades omedelbart, och fick i uppdrag att reboota Fantastic Four. Och filmbolaget har nu tagit den värld han skapade i Chronicle och spelar in en uppföljare utan Tranks hjälp.  Fler vinstgivande originalidéer på listan är Tom Cruises Oblivion (46 miljoner vinst), skräckfilmen Dark Skies (16 miljoner) och Matt Damons Elysium (fortfarande på bio med hittills 2 miljoner vinst).

Oblivion - Tet

Oblivion – Tet

Men allt är inte guld och gröna skogar i rymdfilmsbranschen.  Det Disney vann på Avengers-gungorna har de förlorat på John Carter-karusellen. Denna förra årets allra största ekonomiska flopp var förra årets klart dyraste film att spela in (250 miljoner). Den gjorde sig tidigt ökända för en enormt dyr marknadsföringskampanj som också drog på sig kritik för att vara otydlig och spretig.  Enligt mitt dubbla-budgeten-sätt att räkna gick den 218 miljoner back. Men en Disneychef har anytt att det skulle kunna vara så mycket som svindlande 350 miljoner. Att Disney satsade så grandiost på en gammal bortglömd figur från början av 1900-talet är svårt att förstå så här i efterhand. Kanske gav de Pixar-regissören Andrew Stanton för fria händer? Disney står också för 2013 års största ekonomiska misslyckande, som dock inte är någon rymdfilm utan Johnny Depps The Lone Ranger, som har gått med ofattbara 250 miljoner dollar i förlust.  Andra floppar under året är Will Smiths After Earth (-17 miljoner) och komedin The Watch/Grannpatrullen (hela -68 miljoner pga en praktfullt dålig lansering).

Många bedömare menar att vi snart måste se slutet på budgetinflationen och blockbustermanin. Att filmer med 250 miljoner dollar i budget är en orimlig risk för filmstudior. Men så länge som påkostade uppföljare, som Star Trek Into Darkness (86 miljoner i vinst), fortsätter att ge tillbaka pengarna till sina investerare kommer filmbolagen vara villiga att ta risken att investera även i nya sci-fiidéer. För varje floppad John Carter kommer en hit som Pacific Rim, som i sin tur kan få ett oändligt antal uppföljare i framtiden. Jag känner till åtminstone 25 science fictionfilmer i rymdmiljö som är i produktion just nu eller ska filmas under nästa år. Och då har jag inte ens räknat in alla de nya Star Wars-filmerna, eller Avatar 2 och 3. Förmodligen kommer vi att få se rymdfilmsboomen fortsätta minst fem år till, innan den mattas av.

Ekonomiskt resultat för rymdfilmer 2012-2013: källa wikipedia, sammanställt med siffror aktuella september 2013.
Annonser

One comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s