Nu släpps biljetterna till science fiction-filmfestivalen i Gävle

Welt am draht

Welt am draht

Alla älskare av science fiction på film gör klokt i att hänga med mig och flockas i Gävle 23-25 oktober 2015 då föreningen Gävle Science Fiction håller sin andra årliga filmfestival på Silvanum. Biljetterna släpps 1 augusti via festivalhemsidan eller på någon av föreningens filmvisningar under sensommaren. Antalet platser är begränsat, så missa inte chansen att vara först till kvarn. Festivalen startades mest som en kul idé av sci-fi-föreningen, men blev så uppskattad att den nu alltså återkommer.

Jag själv, Henrik Tornberg, är också på plats, då jag fått äran att vara årets föreläsare på festivalen. Jag kommer att prata om min livslånga fascination för rymdfilm under rubriken ”Till yttersta gränsen”. Mer om föredraget lite längre ned i inlägget.

Temat för årets festival är tech noir, en subgenre som tittar närmare på mötet mellan människa och maskin, och där mötet sällan leder till något bra för någon av parterna. Ofta utspelas dessa filmer i totalitära samhällen som står på gränsen till sin egen undergång. I den franska klassikern Alphaville (1965) har ett totalitärt och teknokratiskt samhälle utvecklats på en främmande planet, där alla personliga uttryck och själva kärleken är förbjudna.  Som arrangörerna själva säger: det lär inte bli någon skrattfest under årets festival. Men å andra sidan får du som kommer till festivalen se några av de senaste decenniernas tyngsta sci-fi-filmer, från en horisont bortom blockbusterkulturen. Här är alla filmer som visas:

  • Dark City (1998) (Director’s Cut)
  • Abre los ojos (1997)
  • Welt am Draht (1973)
  • Cubic / Equilibrium (2002)
  • La cité des enfants perdus (1995)
  • Everything & Everything & Everything (2014)
  • Interview with a timetraveler (2014)
  • Time Travel Lover (2014)
  • Flesh Computer (2014)
  • Hello World (2013)
  • Alphaville (1965)
  • Gattaca (1997)
  • Similo (2014)

Stefan Gemzell är en av arrangörerna. Han tipsar om en film av Fassbinder som visas under festivalen.

– Den 3,5 timmar långa Welt am Draht (World on a Wire) från 1973 är en av mina personliga favoriter. Welt am Draht är en sällan visad Science-Fiction film av Rainer Werner Fassbinder. Det är en adaption av Daniel F. Galouyes bok Simulacron-3, där behandlas tankegången, Finns verkligheten, eller är allt bara en simulation? Bland andra filmer som även är mer eller mindre inspirerade av Simulacron-3 kan nämnas Matrix (1999) och The Thirtheenth Floor (1999).

Bröderna är rivaler från späda år, i Gattaca

Bröderna är rivaler från späda år, i Gattaca

Welt am Draht producerades direkt för tysk TV, efter första visningen av filmen 1973 lades den i malpåse och såg inte dagens ljus förrän kring 2010 då en restaurering av filmen genomfördes, berättar Stefan vidare. Bland Fassbinders mer kända filmer finns Berlin Alexanderplatz (1980), Lilli Marleen (1981) och Maria Brauns äktenskap (1979). Men vilken är då Stefan Gemzells egen personliga favorit bland filmerna?

De förlorade barnens stad

De förlorade barnens stad

– Skall jag plocka ut något guldkorn så ligger La cité des enfants perdus mig mycket varmt om hjärtat, mycket beroende på att filmen lyckas med konststycket att vara en mycket lyckad mix mellan Sci-Fi, Fantasy, Nycirkus, Steampunk och Konstfilm i en härlig röra.

Du hittar mer information om alla filmer på festivalhemsidan.

Från festivalprogrammet hämtar jag avslutningsvis beskrivningen av det föredrag som jag själv ska hålla på Gefle Science Fiction Filmfestival:

Rymdfilms föredrag på festivalen: Till yttersta gränsen – En livslång fascination för rymdfilm.

Från Alien till Zathura: vi lever i en kultur som producerar mängder av berättelser om rymden, från krypande skräck till äventyrsberättelser för barn.

Vad är det som fascinerar oss så med rymden som skådeplats, trots att 99% av oss troligen aldrig kommer att sätta vår fot där? Ger kanske rymden oss människor något som vi behöver på ett djupare plan?

Henrik Tornberg är journalist och webbdesigner på Sveriges Radio, och bloggar på sin fritid om science fictionfilm på https://rymdfilm.wordpress.com

Hans livslånga fascination för rymdberättelser började i barndomen under 1970-talet då bemannad rymdfart fortfarande var framtiden och biopubliken köade för sci-fi.

I sitt föredrag berättar han, med hjälp av många exempel från de senaste dryga fyrtio årens rymdfilmshistoria, om hur genren utvecklats genom decennierna till de senaste årens explosion av rymdfilmer. Men också hur science fiction inspirerat forskare och entreprenörer att åter satsa på utforskande av rymden.

Alphaville

Alphaville

Annonser

One comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s