Outland (1981) – Connerys knarkkamp på Jupiters måne

Sean Connery Outland (1981)

Sean Connery Outland (1981)

Handlingen.

En rymdwestern som lånat handlingen från klassikern High Noon (1952, Gary Cooper i huvudrollen) men placerat alltsammans i en dystopisk rymdmiljö. På Jupiters måne Io finns en gruvkoloni där livet består av att jobba i gruvan hela dagen och träffa prostituerade och supa halva natten. Bolaget bestämmer allt, för de äger kolonin. Somliga lyckas hanka sig fram, men på sistone har ovanligt många tappat förståndet. Ett par tar livet av sig på spektakulära sätt, andra blir mordiska galningar. Mitt upp i allt det här anländer kolonins nya sheriff, O’Neill (Sean Connery i en av sina bättre roller) som försöker luska i dödsfallen samtidigt som han vill bli accepterad av de misstänksamma och ogästvänliga invånarna. Den enda vettiga människan på Io är den cyniska men gohjärtade Dr Lazarus (Frances Sternhagen) som hjälper sheriffen att finna dödsorsaken, ett nytt sorts knark som Bolaget ger sina anställda för att de ska orka jobba längre, men det steker också arbetarnas hjärnor. O’Neills fru står snart inte ut med livet vid utposten och tar deras son och lämnar Juptier. Sheriffen blir ensam kvar, och måste slåss mot både skrupelfria knarklangare och sina korrumperade tjänstemannakolleger (bl a James B Sikking från Hill Street och Star Trek III).

Outlands skyttel, i miniatyrmodell

Outlands skyttel, i miniatyrmodell

Rymdskeppet!

Martin Bowers, designer, fick fria händer att göra fantastiska miniatyrmodeller och scenografi för Outland. Skytteln som fraktar passagerare och förnödenheter till Io är supersnygg och dess regelbundna tidtabell har en stor betydelse i filmen, som räknar ned till dess ankomst. Ett gäng med busar är ombord, och ska försöka döda O’Neill.. Martin Bowers berättar själv om arbetet med skytteln och rymdstationen.

Pretentionerna?

Engelsmannen Peter Hyams både regisserar och skriver manus, och jag tar av hatten för hur konsekvent han transponerar en klassisk western till en gritty rymdstation men behåller kärnan i varje bra western: den ensamme hjältens kamp för att bringa ordning i ett laglöst gränsland. Berättelsen är High Noon i rymden, varken mer eller mindre.

Alla ser lite lagom luggslitna ut

Alla ser lite lagom luggslitna ut

Specialeffekter och look;

Om du gillar science fiction och har sett Ridley Scotts Alien så vet du exakt hur Outland ser ut och känns. Jag vill gå så långt som att säga att Outland skulle kunna utspelas i Alienuniversum, och den skulle passa helt fint in mellan Alien och Aliens. Kanske var det från gruvan på Io som Nostromo var på väg? Det finns en underbar autenticitet i miljöerna i Outland, som är halva nöjet med att se filmen. Allt är lite trångt, lite skitigt (eller väldigt skitigt i restaurangköket, i en rysligt motbjudande och våldsam scen) och ganska fulsnyggt. Guldstjärna för alla truckerkepsar och skägg.

Doctor Lazarus (Frances Sternhagen) är cool

Doctor Lazarus (Frances Sternhagen) är cool

Luckor i manus,

I High Noon är det förstås tåget som hela staden går och väntar på. Det bär banditer som Gary Cooper måste slåss mot. I Outland är det rymdskytteln. Men vi har också fått se att det går att skicka meddelanden från Io till Jorden. Varför kallar inte O’Neill på hjälp?

Gruvarbetarna jobbar på dagen och knarkar på kvällen

Gruvarbetarna jobbar på dagen och knarkar på kvällen

Mest minnesvärda scen*

Öppningsscenen med mannen som tror att han attackeras av spindlar i rymddräkten är förbryllande och oroande, och ganska typisk för hela filmen.

Rymdstationen på Io är också designad av Martin Bowers

Rymdstationen på Io är också designad av Martin Bowers

Domen:

En stämningsfylld film med högklassigt världbyggande och en väldigt cool Sean Connery i huvudrollen. Massor av bra dialog mellan framför allt James B Sikking, Connery och Frances Sternhagen. Lagom med skräckeffekter i början (exploderande huvuden!) för att man ska känna sig lite illa till mods. Tyvärr går lite av luften ur filmen då väl skurkarna anländer. Filmen är ändå sevärd, för alla de fina detaljerna och de många referenserna till Alien.

Musiken

Jerry Goldsmith har gjort musiken. Det som är kul är electromusiken som spelas i bakgrunden på den skumma baren, den skulle kunna vara gjord 2013 och spelas på P3. Här är den upplagd på Youtube:

Följ Rymdfilm på Facebook och på Twitter

Annonser

3 comments

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s