Cargo (2009) – i rymden kan ingen höra dig tala tyska

Poster för schweiziska rymdfilmen Cargo

Handlingen.

Visst blir man glad av att Cargo är en schweizisk science fictionfilm? Bara faktumet att alla talar lågmäld tyska skänker detta thrillerdrama en viss tyngd. I denna dystopi är Jorden obeboelig och mänskligheten lever en grå tillvaro på olika rymdstationer. En orwellsk ”Övergångsregering” matar befolkningen med propaganda och spelar på rädslan för  rymdterrorister.

Vi får möta besättningen på det stora fraktskeppet Kassandra, som ska ta en okänd last till en obemannad station. De turas om att vaka medan de andra ligger i nedfryst sömn, och drömmer om att kunna emigrera till paradisplaneten Rhea. Då skeppsläkaren Laura Portmann har sitt skift börjar hon ana att besättningen inte är ensam ombord. Det är något mystiskt i lasten. Då hon väcker sina kolleger börjar någon dessutom mörda dem, en efter en.

Kassandra i Cargo

Rymdskeppet!

Kassandra är en dyster skönhet och filmens stora tillgång. Jag vet inte mycket om regissören/manusförfattaren och producenten Ivan Engler, men han älskar helt uppenbart rymdfilm och betydande kärlek har lagts på att få Kassandra så imponerande som möjligt. Enormt stor, rostig och dunkel är Kassandra, och programmerad till eget liv med okänt syfte. Hon fungerar förstås utmärkt som skådeplats för den här typen av rymdthriller.

Pretentionerna?

En hel massa, visar det sig. Det serveras miljöpatos och högstämda tal om människans fria vilja. Folk offrar livet för Den goda saken – men det är tyvärr lite oklart vad denna Sak går ut på.

Så här ser en schweizare i kryosömn ut

Specialeffekter och look;

Man blir lite varm i hjärtat när man förstår att en så snygg science fictionfilm numera går att producera för bara 36 miljoner kronor (4,5 miljoner schweizerfranc). Att ett litet europeiskt lands filmindustri kan producera specialeffekter i den här klassen är faktiskt lite sensationellt. Det bådar gott för genrens framtid. Även om Cargo har många brister, så är den tydligt ett projekt som det lagts ned mycket rymdkärlek på, och vi vill ju se fler visioner av kosmos som inte kommer från Hollywood.

Luckor i manus,

Manuset är skrivet av Arnold Bucher, Ivan Engler och Patrik Steinmann. De lånar så mycket från andra filmer, att det blir lite meningslöst att leta fel, även om de höga ambitionerna ibland kraschar brutalt mot genreklichéernas bergvägg. Framför allt lämnar filmens Stora Mysterium en massa frågetecken efter sig. Ett är säkert: form och stämning har fått gå före intrig.

Anna-Katharina Schwabroh i Cargo

Domen:

Jag vill gilla Cargo jättemycket, men den är tyvärr för billig i sitt effektsökeri för att få mer än knappt godkänd i betyg. Dels är manuset ett hopkok på Alien, AliensMatrix, Blade Runner och hundra andra amerikanska förlagor. Dels faller regissören Engler för frestelsen att utnyttja varenda kliché (som ”smyga fram mot immig ruta – och PANG så kommer något på andra sidan rutan”.) från rymdthrillergenren. Man har också lite för stora ambitioner och försöker göra både en Alien-thriller och ett pretentiöst frihetsdrama. Till slut tappar jag tråden, och filmen tappar tempot. Hade inte Cargo varit från Schweiz hade  jag förmodligen bedömt den ännu hårdare, men det är onekligen rätt kul att européer börjar göra science fiction igen. Förhoppningsvis inspirerar den tekniska utvecklingen och exempel som Cargo fler filmskapare framöver.

Se även+

Lockout – fransk låtsasamerikansk rymdaction

Iron Sky – finsk rymdkomedi (recenseras snart)

Regi: Ivan Engler och Ralph Ettler
Producenter: Marcel Wolfisberg, Ivan Engler, Meret Burger och Florian Nussbaumer
Musik: Fredrik Strömberg

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.