Alla rymdfilmer från 2014

Här är alla de science fiction- och rymdfilmer från 2014 som bloggen har recenserat eller omnämnt, i bokstavsordning. Som vanligt blandar bloggen rymdfilmer med robotfilmer och vanlig sci-fi. Fler listor hittar du här:

Abduction – RYMDFILM. Amerikansk skräckthriller som förmodligen innehåller det som står på förpackningen. Straight to on demand, me thinks.

Birdman – SCIENCE FICTION. Michael Keaton som avdankad superhjälte, ”Birdman”, som försöker göra comeback. Trailer Ännu ej recenserad av Rymdfilm.

Captain America: The Winter Soldier – SCIENCE FICTION. Ett politiskt konspirationsdrama om övervakning och om ändamålen helgar medlen. En av Marvels mörkare filmer, i en något mognare ton.

Coherence – RYMDFILM. Ett astronomiskt fenomen visar sig på himlen, och sedan händer något mystiskt och oförklarligt med grupper av människor. Verkar vara lika delar intelligent science fiction och relationsdrama. Den här håller jag koll på.

Dawn of the planet of the apes – SCIENCE FICTION. Ett riktigt starkt drama med större fokus på aporna än i den första rebootade filmen, som kom för ett par år sedan. Caesar och de andra aporna har här ockuperat San Francisco, och ett dödligt virus sår död bland människorna. Samtidigt som Caesar och vissa människor söker fred mellan arterna, finns det starka krafter som önskar krig.

Debug – RYMDFILM. Modern hyllning till alla rymdskräckfilmer du kan tänka dig, med lite dokusåpa-touch. Inget som går till filmhistorien.

Ejecta – RYMDFILM. Av trailern att döma en något överspänd thriller om första kontakten, men åtminstone med ambitionen att visa påverkan på samhället om vi verkligen fick kontakt. Ännu ej recenserad av Rymdfilm.

Bill Paxton i högform i Edge of tomorrow

Bill Paxton i högform i Edge of tomorrow

Edge of tomorrowRYMDFILMUtmärkt tidsreseaction med Tom Cruise och Emily Blunt, som har recenserats här på bloggen redan. Årets trevligaste överraskning. På bio nu.

Earth to Echo – barnfilm som ekar av 80-talsklassiker som E.T och Upptäckarna.

Godzilla – MONSTERFILM. Till sist får allas favorit bland japanska eldsprutande skräcködlor, The Big G, en värdig Hollywoodadaption genom Legendary Pictures’ eldsjäl Thomas Tull och brittiske regissören Gareth Edwards.

Guardians of the Galaxy – RYMDFILM. Sommarens överraskande biohit, geekvärldens flavour of the year och allmänt en femetta till rymdopera. Dessutom är det en komedi, och det är en viktig anledning till varför den funkar så bra.

Interstellar – RYMDFILM. Christopher Nolans rymdfilm om utforskande av universum genom maskhål. Med Matthew McConnaughey som tvåbarnspappan som blir kapten för en sista desperat rymdexpedition som kan rädda alla människor. Men resan för dem farligt nära ett svart hål.

Jodorowsky’s Dune – RYMDFILMSDOKUMENTÄR. Vi får berättelsen om hur tidernas mest inflytelserika rymdfilm som aldrig filmades skulle ha blivit. Hyllad och hajpad rymdfilmsdokumentär – bara en sån sak.

Lucy – SCIENCE FICTION. Scarlett Johansson fortsätter sin sci-fi-odyssé med en ny superhjältefilm av Luc Besson. Året är 2069, och Scarlett spelar knarkkuriren i Tai Pei, Taiwman, som råkar få superkrafter. Därefter börjar saker spåra ur på riktigt.

Predestination – SCIENCE FICTION. En tidspolis (Ethan Hawke) viger sitt liv åt att stoppa en fruktansvärd terrorist redan innan bomberna börjat smälla. Men som vanligt med tidsresor kan tidsparadoxerna leda till oväntade kausalsamband.

Robocop – ROBOTFILM. Joel Kinnaman gör en stabil insats i denna ganska varsamma remake av Paul Verhoevens klassiker. Respektfullt mot originalet, men därmed tyvärr utan större överraskningar.

Snowpiercer – SCIENCE FICTION. Sydkoreanske Bong Joon-Ho bjuder oss på en helt fantastisk indieblockbuster med starkt symbolspråk – en dystopisk framtid som sprakar i regnbågens alla färger. Med bl a Tilda Swinton, John Hurt och Chris Evans. Ett måste.

Space Station 76 – RYMDFILM. I en parallell framtid som ser ut som 70-talet tänkte den sig, lever ett gäng udda existenser och robotar på en rymdstation. När en ny besättningsmedlem anländer vänds allt upp och ned. Med bl a Patrick Wilson och Liv Tyler.

The Congress SCIENCE FICTION. Fantasy/sci-fi-drama om skådespelerskan Robin Wright (The Princess Bride) som låter en digital kopia av sig själv säljas till Hollywood. ”Wrights livs roll” säger amerikanska kritiker.

The Machine – ROBOTFILM. Brittisk mashup av Blade Runner och Terminator, med en smula 1984 inblandat. Rekommenderas. Tillgänglig via playtjänster nu. Ej recenserad av Rymdfilm.

The Signal –  SCIENCE FICTION. Indiesensationen som alla pratade om efter Sundancefestivalen. Tre unga hackervänner dras in i en mycket mörk konspiration med alienövertoner. Sevärd, men ojämn.

The Zero Theorem – SCIENCE FICTION. En bisarr framtidsvision av Terry Gilliam, i vad som verkar vara samma andra som Brazil eller 12 monkeys. Med Christoph Waltz m fl. Vi hoppas på att Gilliam tagit sig samman och skapat något minnesvärt mer än på ytan. Jag var inget fan av Doctor Parnassus eller Grimm.

Transformers Age of Extinction – RYMDFILM/ROBOTFILM. Michael Bays fjärde robotfilm är en reboot, med Mark Wahlberg i huvudrollen. Mycket trams, men bra skurkar på den mänskliga sidan och ett gotiskt fängelserymdskepp gör att detta tretimmarsepos stundvis är hyfsat underhållande. Plus: dinosaurier!

Under the skin

Under the skin

Under the skin – RYMDFILM. Scarlett Johanssons tredje sci-fi-drama i år är en konstfilm där skotsk diskbänksrealism möter alienskräck. Inte helt olikt Låt den rätte komma in. Hypnotiskt!

Wanderers – RYMDFILM. Mot slutet av året kom en minisenstation: den svenska rymdkortfilmen Wanderers, med text och röst av Carl Sagan. Poetiskt och magiskt.

”Maybe it’s a little early. Maybe the time is not quite yet. But those other worlds, promising untold opportunities, beckon. Silently, they orbit the sun, waiting.” (Carl Sagan, Wanderers)

X-men Days of future past – SCIENCE FICTION/ROBOTFILM. Regissören Bryan Singer återvänder och samlar ihop ensemblerna från de båda generationernas X-men och bygger upp ett tidsresedrama som binder samman First Class med X-men I-III. Bitvis briljant (speciellt i början) och bitvis en smula snackigt och utdraget. Ian McKellen och Michael Fassbender är magnetiska (hoho). Ej recenserad av rymdfilm.

Brenton Thwaites som Nic i The Signal

Brenton Thwaites som Nic i The Signal

Annonser

7 comments

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s